Na onze Scandinaviëreis in mei en juni 2017 besloten we om bij een volgende reis naar Noorwegen, de Noorse kust eens vanop het water te bekijken en natuurlijk om ‘eindelijk’ tot op de Noordkaap te reizen. We kozen andermaal voor reisorganisator Nordic, ditmaal een groepsreis. Op vandaag vind je op de website van Nordic veel info over deze reis. Wij boekten de periode van 7/2 tot 18/2/2018. Ons schip was de MS Nordkapp, één van de vijftien schepen van rederij Hurtigruten (vrij vertaald: snelle route).
De MS Nordkapp is gebouwd in 1996 en gerenoveerd in 2016. Er kunnen 590 passagiers aan boord en daarnaast ook 24 auto’s. Het schip is 123 m lang en vaart met een snelheid van 18 knopen, dit is ongeveer 33km/h. Overal is er Wi-Fi (werkt goed), er zijn drie restaurants, verschillende bars en nog zoveel meer om de reizigers te verwennen (en hun portemonnee lichter te maken).
In het begin was de voornaamste activiteit van Hurtigruten het vervoer van personen en goederen tussen 34 steden/dorpen langs de Noorse kust. Hurtigruten staat voor de postboot die tussen Bergen en Kirkenes en terug vaart als levensader van Noorwegen. 34 Havens noordwaarts, 33 havens zuidwaarts, 7 dagen naar het noorden, 6 dagen naar het zuiden. Meer dan 2500 zeemijlen langs de prachtige Noorse kust, legt het schip in beide richtingen af. Hurtigruten is nog steeds een lijndienst die hoofdzakelijk passagiers vervoert, maar heeft ook nog een deel vrachtvervoer.
Hoe deze reis verliep kan je hieronder nalezen.
4h45: voor gepensioneerden een ontiegelijk vroeg uur om op te staan! We moeten de trein van 6h22 in Drongen halen, dochterlief komt ons ophalen zodat we niet teveel moeten sleuren met de valiezen. Met de rechtstreekse trein sporen we naar Brussel-Zuid waar we snel een aansluiting vinden naar de nationale luchthaven. Alles gaat vlot, we zijn verbaasd dat we zonder enige securitycheck zomaar de luchthaven inkomen. Een koffie in de vertrekhal moet ons wakker houden.
Rond 8h45 sluiten we aan bij de groep 30 mensen + reisleider Bart Claeys. Nu is er wel veel veiligheidscontrole, onze valiezen gaan zonder problemen mee. Voor de persoonlijke controle staan we bijna met de broek op ons ‘knoensels’ (enkels). De vlucht naar Oslo vertrekt mooi op tijd. In de luchthaven van Oslo eten we een broodje garnaal samen met een jong koppel van Herzele / Assenede. Zij behoren niet tot de groep maar reizen ook met Nordic. Ook de vlucht van Oslo naar Bergen verloopt zonder problemen.
In Bergen brengt een bus ons naar het hotel, het verkeer is, volgens Noorse normen, druk. De rit duurt ongeveer een half uurtje. We verblijven in kamer 341 van het centraal gelegen Clarion Hotel Admiral. Het regent en er valt ook gesmolten sneeuw in Bergen.
We maken snel een kleine wandeling in de stad, er zijn nogal wat boekenwinkels en vooral veel designwinkels. Door de sneeuw zijn de voetpaden glibberig. ’s Avonds is er een buffet, eerst koud met enkel groeten en daarna warm met vis of een kippenboutje en daarna zijn er nog wat dessertjes. Niet om over naar huis te schrijven. Een grote pint en een glas rode wijn laten zich smaken. Na het avondeten maken we nog vanop het terras van ons hotel wat foto’s van ‘Bryggen’, een verzameling mooie houten huisjes recht tegenover ons hotel.
Na het ontbijt, gelukkig heel wat uitgebreider dan het buffet gisterenavond, gaan we op ons eentje al een beetje op verkenning in de stad. Om 10h vertrekken we voor de stadswandeling o.l.v. Bart. Eerst wandelen we door het oude gedeelte van Bryggen met hogerop een oude kazerne en een paar kerken die grondig gerestaureerd worden en dus niet te bezoeken zijn. Het valt op dat er verschillende kerken in Bergen in de steigers staan. Het oude Bryggen is zeer mooi, allemaal houten huisjes die krom en scheef tegen elkaar aanleunen.
Na het oude stadsgedeelte wandelen we de andere kant op, op de vele pleinen staat er steevast een bronzen beeld. Bergen is duidelijk een stad die leeft, helaas is het vandaag hondenweer. Hier in Bergen zijn ze dat weer wel gewend, het regent hier naar verluid ongeveer 260 dagen per jaar.
Na de groepswandeling gaan we op zoek naar iets warms, in Zupperia drinken/eten we zeer lekkere vissoep met een broodje en daarna nog een koffieke. Eens we goed opgewarmd zijn keren we terug naar Bryggen. Na een tijdje hangt het slechte weer ons keelgat en andere lichaamsdelen uit en keren we terug naar het hotel. We genieten van de rust en een kopje koffie in de lounge.
Om 17h vertrekken we met de bus richting Hurtigruten kade. Na een safety briefing kunnen we iets voor 18h ons installeren in kajuit 656. We hebben een zeer groot tweepersoonsbed, voor de rest is het een beetje wringen om overal door te geraken.
Tijdens het avondbuffet bestellen we een wijn assortiment, lees alle dagen een fles wijn bij ons avondmaal. Zo’n zuipkaart kost ons 3600 NOK of 374 Euro voor acht flessen wijn. Niet bepaald goedkoop maar ja sigaretten kosten ook veel geld… Na het buffet is er een voorstelling van de crew, een tiental mensen komen ‘god dag’ (goendag in het Noors) zeggen. Daarna geeft Bart nog wat extra uitleg over wat de komende dagen zoal te gebeuren staat. Om alles goed te zien bij de afvaart nemen we ons plaatske in op het Explorer dek. Rond 22h30 varen we af, bedtijd nu.
De eerste nacht aan boord van de MS Nordkapp viel zeer goed mee, we worden rond 7h wakker op natuurlijke wijze. Een douchke nemen is niet simpel, de douchecabine is wel heel erg klein. Daarna op naar het uitgebreid ontbijt op dek 4, zoals altijd niet vergeten om je handjes in te wrijven met desinfecterende zeep. Geen zeep geen eten!
Na het ontbijt quality time in de exibition room en nu en dan eens buiten een frisse neus halen. De omgeving is zeer mooi, het regent niet meer en soms komt er een sprietje zon piepen. Om 11h30 start het buffet want tegen de middag legt de MS Nordkapp aan in Ålesund. Er is een oponthoud van 3 uur, voldoende tijd dus voor een stadswandeling met Bart. Ålesund is een leuke stad die na een grote brand in 1904 weer opgebouwd werd met veel steun van de Duitsers. Tussen haakjes: tijdens WO II hebben de Duitsers vele Noorse steden die ze ooit opgebouwd hadden, platgebrand. Sluit de haakjes.
Door de steun van de Duitsers bij de opbouw van Ålesund zijn hier zoveel gebouwen opgetrokken in Jugendstil. De stad is een echte Art Nouveau parel, de mooiste huizen zijn volgens Bart gelegen in de buurt van de Apotekergate. Ålesund moeten we op een volgende reis door Noorwegen zeker nog eens bezoeken. Terug aan boord vinden we op het vierde verdiep een tafeltje met stopcontact en goede stoelen. Oma leest de krant en bekijkt haar favoriete listings van Spotify op haar megatablet, ik maak dit verslag en ook een eerste selectie van de foto’s.
Rond half zeven is er een lezing van Bart over zijn doen (en weinig) laten en om 20h is het etenstijd. Voor het avondeten krijgen we een vaste plaats (nr 61) toegewezen, eerst zitten we veelbelovend naast een Schots koppel maar uiteindelijk krijgen we het gezelschap van een iets minder leuke dame die we in ’t geniep ‘miss soutien’ noemen. Gelukkig zit ook topgids Bart bij ons aan tafel zodat we naar zijn boeiende reisverhalen kunnen luisteren, als ‘miss soutien’ hem tenminste niet onderbreekt.
Vandaag is de MS Nordkapp aangemeerd in:
De weersvoorspelling van Bart: er wordt mooi weer voorspeld, temperatuur rond het vriespunt en geen regen…ideale dag voor een bezoekje aan Trondheim! Hou wel rekening met veel wind!
De MS Nordkapp is deze morgen om 6h aangemeerd in de oude koningsstad Trondheim, we moeten vroeg uit ons beddeken want grote leider Bart organiseert een wandeling door deze mooie stad. We wandelen langs een paar plaatsen waar we ook in 2017 waren, we ontdekken ook enkele voor ons onbekende plaatsen. Volgens ons had Bart een mooier parcours kunnen uitkiezen, maar ja wij volgen braafjes onze leider.
Om 12h00 zet de MS Nordkapp zijn reis verder. Bij het verlaten van Trondheim zien we rechts het eilandje Munkholmen. Munkholmen is momenteel een vakantie-eiland maar het heeft een verleden als gevangenis, fort en klooster. Een miniatuurversie van Alcatraz in San Francisco. We zitten ’s middags aan tafel met Marleen (zij heeft ooit in Zottegem gewoond, en woont nu in Westmalle) en Lieve uit Kemzeke. Beide dames zijn weduwe, Marleen heeft het moeilijk, haar vriend is pas eind december vorig jaar overleden. Respect voor deze dames, ze zijn een aangenaam gezelschap. ’s Middags is op de MS Nordkapp een vrij groot buffet, de keuze aan warm eten is beperkt maar toch wel lekker.
Na de lunch is er op dek 7 een uiteenzetting over het klaarmaken van blauwe mosselen, de mosselen zijn best lekker maar met enig chauvinisme vinden we de onze toch beter. Ondertussen varen we voorbij de bekendste vuurtoren van Noorwegen, de Kjeungskjær. Net als gisteren gaan we in de late namiddag op zoek naar een tafeltje met stopcontact, na een tijdje krijgen we het bericht dat de MS Nordkapp, dank zij het mooie weer en de windstilte, door de bekende zee-engte “Stokkråsa, Revsnes” zal varen, dus snel de laptop in de kajuit opbergen en full speed terug naar dek 7. De doortocht is mooi, het weer is koud met een mooie zonsondergang.
’s Avonds zit leider Bart bij ons aan tafel, we luisteren geboeid naar zijn reisavonturen en drukke leven. Na het eten is er plots een mededeling over mogelijks aanwezig Noorderlicht. Allen daarheen maar helaas is er geen Noorderlicht te bespeuren. Waarschijnlijk was dit een truc van de foor of beter nog van de garçon om het restaurant snel leeg te krijgen. Na een tijdje speuren naar het noorderlicht houden we het voor bekeken en kruipen in ons bedje. ’s Nachts heeft de MS Nordkapp verschillende stops, we merken er nauwelijks iets van.
Vandaag is de MS Nordkapp aangemeerd in:
De weersvoorspelling van Bart: mooi weer, lichte vorst en geen regen…een zonnige dag!
Om 07:07:07 steken we de noordpoolcirkel over, het gerestaureerde monument hiervan staat aan bakboord (linkerkant van het schip) en vanuit onze kajuit die gelegen is aan stuurboord is het niet te zien. Na de douche zijn we vlug buiten, de zonsopgang is zeer mooi. Na het ontbijt blijven we buiten, rond 10h is er, voor de liefhebbers, doop om de oversteek van de poolcirkel te vieren. We blijven lang buiten, het panorama is zeer mooi.
Na de lunch komen we aan in Bodø, op aanraden van Bart maken we een lange wandeling naar het fort ‘Nyholmen skandse’ en het ‘Nyholmen lighthouse’. De wandeling valt tegen, het is ver stappen door een industriezone. Tegenslag is ook een slag. Om 15h00 vertrekt de boot richting Lofoten. Tijd voor de administratie en wat rust op dek 4.
Om 18h30 is de dagelijkse lezing van Bart. Deze keer veel uitleg en YouTube filmkes over de Lappen, sorry dit woord horen ze niet graag moet zijn “de Sami”. Na het avondmaal is er opnieuw ‘Noorderlicht alarm’, er is helaas weinig te zien. Wel is er een zeer mooie sterrenhemel. Rond 21h zijn we in Svolvær, we maken met Bart een wandeling door het stadje. Er is blijkbaar een ernstig ongeval gebeurd, we vertrekken met vertraging. Rond 23h30 varen we een eindje de Trollfjorden in maar in het pikkedonker is er helaas niets te zien. We verdrinken ons verdriet met een beker kruidendrank (betalend) en krijgen er gratis lekkere fishcakes bij. ’t Heeft geholpen.
Daarna in ons bedje, we slapen tot maandagmorgen 8h.
Vandaag is de MS Nordkapp aangemeerd in:
De weersvoorspelling van Bart: mooi weer, -5°C en geen regen…een prachtige, zonnige dag! Best warm kleden, kan winderig zijn en kouder aanvoelen 😉 Spikes mee in de rugzak 😉
We ontbijten rustig en daarna wandelen we regelmatig rond op het buitendek. Het is zeer zonnig weer maar wel bitterkoud. Het landschap is andermaal zeer mooi, dus nemen wij regelmatig wat foto’s. Lang buiten blijven is geen optie, gelukkig kunnen we op dek 4 opnieuw op temperatuur komen en de foto’s en ook dit verslag bijwerken. Een specialleke: in de buurt van Lenvik staan serres.
Na de middag legt de MS Nordkapp aan in Tromsø. Tromsø is gelegen op het eiland Tromsøya en wordt onder andere door de Tromsøbrug verbonden met het Noorse vasteland. De Tromsøbrug beheerst het stadsbeeld van Tromsø, de brug is 1016 meter lang met een maximale hoogte van 80 meter.
Eerst maken we met Bart een stadswandeling langs de vele visrestaurants op de kade met onder andere Fiskekompani, het restaurant waar we vorig jaar getafeld hebben. Daarna wandelen we over de Tromsøbrug richting IJszeekathedraal naar de Fjellheisen kabellift aan de andere kant van de stad. Het is een vrij lange wandeling, de voetpaden liggen er spekglad bij. Ondertussen is het al bijna donker (het is pas 16h), het uitzicht van op de heuvel op Tromsø is zeer mooi. Een deel van de groep neemt de taxi om terug naar de MS Nordkapp te keren, wij ‘diehards’ wandelen te voet (soms bijna op handen en voeten) terug naar het schip.
’s Avonds is er de traditionele lezing van Bart, vandaag geeft hij ons allerlei info over Spitsbergen. Leuk! Aan tafel ’s avonds is het een beetje hectisch, er is een paar maal flauw ‘noorderlichtalarm’, het restaurant is binnen de kortste keren leeg en de soep koud. Wij doen niet mee met die gekte!
Vandaag heeft de MS Nordkapp aangemeerd in:
Weersvoorspelling van weerman Bart: mooi weer vandaag, -5°C en geen regen…een prachtige, zonnige dag! Best warm kleden, kan winderig zijn en kouder aanvoelen 😉 Spikes mee in de rugzak 😉
We slapen wat langer en daarna wringen we ons elk om beurt in de minidouche. We ontbijten laat, vanaf 10h30 is er ook een brunch voorzien maar hiervoor passen wij. In de voormiddag is er op dek 7 uitleg bij de passage door de fjord tussen het eiland Magerøya en het vasteland. In de winter zijn er geen rendieren in Magerøya, als de lente begint worden ze met de boot, door de tunnel die wij vorig jaar namen of al zwemmend naar Magerøya gedreven.
Rond 11h15 leggen we aan in Honningsvåg, we gaan onmiddellijk de bus in samen met Marcel en Ingrid en Johan en Brigitte. De rit naar de Noordkaap, het noordelijkste punt van het Europese vasteland, is zeer mooi. Het is ongeveer 45 minuten rijden. We rijden in colonne, eerst een sneeuwruimer dan enkele bussen en ten slotte een vijftal personenwagens. Eens aan de Noordkaap waaien we bijna uit ons broek, het is er bijtend koud. Volgens de gids is het min 7 met een gevoelstemperatuur van min 16. De Noordkaap loont echt de moeite. In het restaurant drinken we warme chocolademelk met een dotje slagroom en chocolade er op. Lekker, een toerist speelt ondertussen de ziel uit zijn lijf op de piano.
Ook de terugrit naar Honningsvåg, opnieuw in colonne, is mooi. Het wordt stilaan donker want het is al 14h30. Waarom is het zo vroeg donker in Honningsvåg? Honningsvåg ligt ongeveer op dezelfde lengtegraad (ongeveer 26 graden) als Istanbul, in Istanbul zitten ze wel een uurtje voor vergeleken met onze tijd.
Tegen halfvier zijn we terug in Honningsvåg en gaan we terug het schip op. De excursie naar de Noordkaap is zeer geslaagd en is zeker en vast zijn geld waard. Vorig jaar moesten we afhaken tussen Honningsvåg en de Noordkaap omdat onze auto op de spekgladde wegen niet verder kon. Na het bereiken van het uiterste zuiden van Afrika (Zuid-Afrika) in 2004, Oceanië (Nieuw-Zeeland) in 2009 en Zuid-Amerika (Argentinië) in 2013 tijdens vorige reizen hebben we nu het meest noordelijke punt van Europa bereikt! Het gaat wel om de uiterste punten op het vasteland. Staat mooi op ons palmares.
Bart is met een drietal personen op sledetocht, zijn dagelijkse lezing heeft pas om 19h30 plaats. Er rest ons dus nog heel wat tijd voor de administratie en de foto’s. Het diner is vanavond in buffetvorm, helaas nog steeds met voorbehouden plaatsen.
Vandaag is de MS Nordkapp aangemeerd in:
Weersvoorspelling van weerman Bart: mooi weer vandaag, -5°C en geen regen…een prachtige, zonnige dag! Best warm kleden, kan winderig zijn en kouder aanvoelen 😉 Spikes mee in de rugzak 😉
Rond 9h meren we aan in Kirkenes, een stadje met ongeveer 4000 inwoners nabij de Russische grens. Misschien wacht den Vlademir Poetin ons op, tijdig opstaan is dus de boodschap. Onze vrienden uit Assenede/Herzele keren vandaag terug naar Vlaanderen, binnenkort vertrekken ze opnieuw op cruise naar Kaapverdië. Ze doen dat niet slecht.
Wij gaan vandaag op uitstap naar de Russische grens, ook Olga en Raymond gaan mee met ons. De gids in onze bus is hardhorig, zijn uitleg is niet altijd goed verstaanbaar. Eerst bezoeken wij ‘Andersgrotta’, een schuilkelder uit de tweede wereldoorlog. In Kirkenes heeft de oorlog wel extra lang geduurd, eigenlijk lijden zij nog steeds onder de oorlog want door de nabijheid van Rusland worden zij nog steeds aanzien als mogelijkse ‘communisten’. Na het bezoek aan de ‘Andersgrotta’ rijden we naar de grensovergang.
Aan de grens is er eigenlijk weinig of niets te zien, de wetenswaardigheden over de grensovergang zijn wel interessant. Zo hebben de Noren en Russen die binnen een straal van 30km van de grensovergang wonen vrije doorgang. Veel Russen komen in Noorwegen werken, de Noren op hun beurt gaan goedkoop tanken in Rusland. Het uitgebreide shoppingcenter en de beloofde toiletten beperken zich tot twee tuinhuisjes. Een Alaskan Malamute, een hond die op een Siberische Husky lijkt, heeft het druk met zijn elandenpoot. Het lijkt wel Nolle met zijn varkenspoot.
Eens terug aan boord is het lunch time, er is vandaag heerlijke rendiersoep. Wij kletsen wat met Marleen en Lieve, Lieve is nog steeds zwaar verkouden. Voor de rest van de namiddag is het tijd voor een siëstaatje, foto’s opslaan en de krant lezen. Om 15h is het bijna pikdonker, we zitten nu op dezelfde lentegraad (ongeveer 30 graden) als Cairo.
Nog een weetje datje over Noorwegen: momenteel worden de huizen ofwel elektrisch ofwel met stookolie verwarmd. Binnen enkele jaren zal stookolie verboden zijn wegens de uitstoot, enkel elektrische verwarming zal dan nog gebruikt worden. Er wordt geen gebruik gemaakt van aardgas om de huizen te verwarmen.
De dagelijkse lezing van Bart is pas om 19h30, Bart gaat eerst op hondensleetocht met drie medereizigers (moeder, dochter en neef) tussen Vardø en Båtsfjord waar ze terug op de MS Nordkapp komen. De lezing gaat over de zalmkweek of eerder teelt en over zijn vriend Jean-Luc Dawans die een kampioen is in de Finnmarkslopet.
Tijdens het avondmaal kunnen we gelukkig aanzitten aan een andere tafel, miss soutien is met de andere weduwen à la carte gaan eten. Tijdens en na het diner is er een paar keer ‘Noorderlicht alarm’, al bij al is er niet zoveel te zien. Als we in bed liggen zie ik nog een licht verschijnsel door ons raam, er zit nagenoeg geen kleur in.
Vandaag is de MS Nordkapp aangemeerd in:
Weersvoorspelling van weerman Bart: mooi weer vandaag, -3°C en geen regen… een prachtige, zonnige dag! Best warm kleden, het kan winderig zijn en kouder aanvoelen 😉 Spikes mee in de rugzak 😉
We staan op tijd op en wringen ons in de douche. Vanavond verlaten we de MS Nordkapp in Tromsø, valiezenslag dus. In de voormiddag is er net voor Hammerfest op dek 7 uitleg over de gaswinning in Noorwegen. Het gas komt van 300 km verder via pijpleidingen en wordt op het eilandje onder druk overgepompt op schepen. Na de uiteenzetting krijgen we een ‘energy coffee’, een koffietje met waarschijnlijk wat kruidnagel in.
In Hammerfest maken we met Bart een korte stadswandeling, net als in de andere grotere steden die we bezochten horen we hetzelfde verhaal: de stad is in 1890 afgebrand en met de Duitse hulp heropgebouwd. Tijdens de tweede wereldoorlog hebben de Duitsers zelf de stad in brand gestoken maar helaas niet heropgebouwd.
Hammerfest ligt op de 70ste breedtegraad en is de meest noordelijke stad ter wereld, het symbool van Hammerfest is de ijsbeer verwijzend naar de ijsberenjacht die vroeger van hieruit plaats vond. De voetpaden zijn hier spekglad, we gaan we op zoek naar spikes voor oma. Na de lunch installeren we ons op onze vertrouwde plaats op dek 4 voor koffie, krant, laptop en dutje.
Rond 18h is er plots spektakel à volonté. We worden getrakteerd op een noorderlichtshow die kan tellen. Een grote kudde fotografen wringt zich in alle mogelijke houdingen om de foto van hun leven te maken. Benieuwd wat het wordt op ons gekalibreerde scherm thuis. De hoge ISO waarde, nodig om de sluitertijd laag te houden (het schip beweegt) is een probleem. Toch ziet het er, al zeggen we het zelf, niet slecht uit.
Na het avondbuffet, opnieuw aan tafel met Johan & Brigitte en Lieve & Marleen is het afwachten om uit te schepen in Tromsø. Rond halftwaalf zijn we aan wal, samen met een paar moedigen gaan we te voet naar het Thon Polar Hotel in de Grønnegata. We kunnen snel inchecken in kamer 643 waar we drie nachten zullen slapen. De kamer is niet zo groot maar het lukt wel.
Vandaag is de MS Nordkapp aangemeerd in:
Weersvoorspelling van weerman Bart: mooi weer vandaag, -1 tot -7°C en geen regen…een prachtige dag met af en toe wat bewolking! Best warm kleden, kan winderig zijn en kouder aanvoelen 😉Spikes mee in de rugzak 😉
Tromsø is een zeer mooie stad op 70° noorderbreedte, wat overeenkomt de geografische breedte van Alaska en Siberië. De stad heeft al sinds de 19de eeuw de bijnaam ‘Parijs van het Noorden’. Het stadscentrum ligt op het eiland Tromsøya dat via de 1016 m lange Tromsøbrug en een tunnel verbonden is met het vasteland. Tromsø telt ongeveer 75.000 inwoners, er zijn meer dan 100 verschillende nationaliteiten dankzij de universiteit met talloze uitwisselingsstudenten van over de hele wereld. Het is onze tweede bezoek aan Tromsø, we waren hier ook al op 27 en 28 mei 2017.
Het ontbijt in het Thon Hotel Polar Tromsø is prima, daarna gaan we met Bart op verkenning in de stad. Rond 11h zijn we terug in ons hotel, tijd om de krant te lezen en de noorderlichtfoto’s van gisterenavond te bekijken. De lunch ’s middags slaan we over.
Van 13h30 tot 15h30 gaan we samen met Bart naar Polaria, het meest noordelijke gelegen aquarium ter wereld. Eerst bekijken we op de reuzeschermen een film over Spitsbergen, Bart zijnen dada. De verschillende aquaria zijn zeer mooi, het is een miniatuurversie van Planet Earth. Op het einde van de rondleiding zie we zeehonden allerlei kunstjes uithalen in ruil voor een visje. Polaria toont eens te meer aan dat de Noren sterk bezig zijn met natuurbehoud.
Rond 16h30 eten we in het Egon Tromsø restaurant dat zich op de zijkant van ons hotel bevindt. Oma eet een slaatje, ik eet een burger met een beetje frietjes er bij. Lekker maar niet goedkoop, we zijn in Noorwegen.
Om 18h vertrekken we aan de receptie voor de Aurora safari. Na veel wachten en tellen en hertellen vertrekken wij met bus 1 richting kust. Het is ongeveer 1h15 rijden. De locatie is niet zo goed, er is nogal wat strooilicht. Het noorderlicht laat lang op zich wachten en er is uiteindelijk weinig noorderlicht te zien. Om 1h15 zijn we terug in het hotel, het was al bij al een leuke avond. We hadden leuke gesprekken met Josiane, Thomas en Emelie uit Vlaams Brabant, alsook met Jean Pierre en Clodette.
Weersvoorspelling van weerman Bart: mooi weer vandaag, -1 tot -7°C en geen regen…een prachtige dag met af en toe wat bewolking! Best warm kleden, kan winderig zijn en kouder aanvoelen 😉 Spikes mee in de rugzak 😉
Na het ontbijt, nu in een apart zaaltje – andermaal fijn geregeld door Bart – gaan we met onze grote leider richting Polar Museum (Polarmuseet). Buiten staat een standbeeld van de grote held van Noorwegen: Roald Amundsen. Roald Amundsen was de eerste mens die de Zuidpool bereikte. Het museum is zeer interessant, je kan er zonder twijfel een hele dag spenderen.
Na het museumbezoek gaan we alleen op stap, we verkennen het hoger gelegen deel van het eiland. Onze wandeling gaat door mooie wijken met meestal houten huizen. Hopelijk zijn deze huizen nu uitgerust met goede branddetectoren want in mei 1969 was er een grote brand in Tromsø met meer dan 14000 dakloze inwoners als gevolg.
’s Middags eten we opnieuw in Egon Tromsø restaurant, ditmaal een slaatje voor oma en pizza à volonté voor mij. Na wat rust en administratie vertrekken we met de groep naar brouwerij Mack in Storgata. We kunnen de brouwerij zelf niet bezoeken maar wel vijf verschillende biertjes proeven in de Ølhallen naast de brouwerij. Ølhallen is de oudste pub in Tromsø, heel gezellig. We kunnen er kiezen uit drie verschillende formules, oma gaat voor de Mack bieren, ik ga voor een selectie van bieren uit microbrouwerijen in Noorwegen. In mijn pakket zit zelfs een biertje uit Spitsbergen. De sfeer was goed, het bier is niet direct onze smaak. De prijs: zeer duur, maar ja sigaretten kosten ook veel geld…
Rond 18h eten we in het restaurant op de derde verdieping van ons Thon Hotel. Tomatensoep, Noors gebraad (heel lekker) en een taartje met aardbeien of abrikoos als dessert. Lekker. Rond 21h vertrekken we te voet naar de IJszeekathedraal. Het is fris aan de vis, vooral als je hoog op de brug bent. Aan de IJszeekathedraal worden we getrakteerd op volop noorderlicht, het laatste voor deze reis. Het concert begint om 23h en is zeer mooi, een saxofoniste, een bariton en een pianist/orgelist geven het beste van zichzelf. Als bisnummer krijgen we ‘Amazing Grace’ in het Noors. Indrukwekkend en zijn NOK 360 (ongeveer 38 euro) voor 2 personen meer dan waard.
Rond middernacht keren we te voet terug naar ons hotel, het is ijzig koud bovenop de brug. Er is heel wat ambiance in Tromsø, er is veel jong volk op stap. Sommigen zijn duidelijk al boven hun theewater en hebben geen last meer van de ijzige koude. Ik zie veel ‘konijntjes aan den draad staan’. Aan de pubs staan lange wachtrijen, er is paspoortcontrole. Een aantal mensen gaat nog met Bart een pint drinken, wij gaan op zoek naar ons beddeken. Het is genoeg geweest voor vandaag.
Opstaan en valiezen maken want deze mooie reis zit erop. Na het ontbijt is het geduldig wachten op de bus die ons naar de luchthaven zal brengen. Even is er wat beroering, de bus zit al bijna vol met individuele reizigers van Nordic. Super Bart weet aan alles een mouw te passen, hij chartert onmiddellijk een aantal taxi’s en een kwartiertje later staan we ook op de luchthaven. Het inchecken verloopt vlot, en dan is het lang wachten op het vliegtuig. Om de tijd te doden eten we nog een slaatje. De vlucht naar Oslo is mooi op tijd, we krijgen tijdens de vlucht een mooie kijk op de duizenden eilandjes voor de Noorse kust. In Oslo is het rennen (een beetje toch) om de vlucht naar Brussel te halen. Alles lukt en we landen mooi op tijd in Brussel.
De oudste valies heeft wat reisschade opgelopen, het handvat is afgebroken. Normaal gezien zou Katrien ons komen halen maar het is druk op de snelwegen, einde van het krokusverlof, dus we kiezen voor de trein. De treinreis naar Gent gaat minder vlot, er is een bijna aanrijding en dan rijdt mijnheer de treinbestuurder op zijn ‘gemakske’ verder tot Gent. Eens in Gent zijn we snel thuis. Einde van een mooie reis.
Hieronder vind je nog een paar ‘filmkes’ van onze reisleider Bart Claeys.