Een grote droom gaat vandaag voor ons in vervulling, we vertrekken voor het eerst op reis naar Noorwegen. We kozen de reis ‘Nordic Tur’ georganiseerd door het reisbureau Nordic in Buggenhout (een paar jaar later verhuisd naar Steenhuffel).
Onze reis is als volgt gepland:
Noorwegen is een zeer langwerpig land, de afstand van Oslo naar de Noordkaap is ongeveer 2000 km, de afstand van Drongen naar Napels is slechts 1700km. Daarbij komt nog dat er in Noorwegen nagenoeg geen autosnelwegen zijn, een “E weg” is meestal een gewone tweebaansweg met snelheidsbeperking tot 70. Rondom Oslo zijn de wegen betalend, je nummerplaat wordt automatisch gescand en de rekening krijg je een paar maand later thuis toegestuurd. Onze trouwe metgezel op reis is onze nieuwe Opel Zafira Tourer Cosmo met automatische versnellingsbak, heerlijk om te ‘cruisen’ op de rustige Noorse wegen.
Op onze eerste dag moeten we naar Kiel in Duitsland rijden waar we vanavond zullen overnachten om dan morgen de ‘Colorline’ ferry naar Oslo te nemen. Van Drongen naar Kiel is het ongeveer 720 km rijden, gene stress we hebben alle tijd en het is mooi weer. We staan op om 6h en iets na zevenen vertrekken we richting Kiel. Er is veel file rond Antwerpen en pas na twee uur aanschuiven kunnen we de afslag naar de E313 nemen. Volgende keer moeten we vroeger aanzetten en eventueel de Liefkenshoektunnel nemen.
Eens voorbij Antwerpen gaat het vlot. In Zoersel nemen we een koffiepauze, begin Duitsland eten we een appelke en iets na de middag een broodje. In de namiddag houden we nog een koffiestop.
Vanaf Hamburg is er zeer veel file door ongevallen en wegwerkzaamheden. Vooral aan de tunnel onder de Elbe is het lang aanschuiven. De autoweg A7, Hamburg – Kiel is één grote werf. Zestig per uur en niet meer. Rond 18h komen we aan in Astor Nordic Hotel, Kiel. Het hotel vinden was een makkie, om de ondergrondse parking van het hotel te vinden rijden we driemaal ’t blokske rond, ’t is simpel maar ge moet het weten. Het hotel is niet veel soeps, duidelijk gebouwd in de jaren zestig.
We trekken de stad in en eten in ‘Das Wirtshaus’ vlakbij het hotel, Wiener Schnitzel met gebakken aardappelen voor oma en rösti (een aardappelkoek) voor opa. Kost ons 50,8 Euro en is meer dan zijn geld waard. Daarna maken we nog een kleine wandeling, Kiel is een havenstad die er ’s avonds verlaten bijligt. Opletten voor de meeuwendrek is de boodschap.
Het ontbijt in Astor Nordic Hotel is zeer uitgebreid. Na het ontbijt lezen we gezellig de krant op de tablet, het is mooi zitten op het 10de verdiep. We zien de Color Line ‘Magic’ de haven binnenvaren. Straks kunnen we inschepen.
Na het uitchecken tanken we en maken we een ritje naar het strand van Dänischhagen op zo’n 15 km van Kiel. Het is een mooi strandje en koffie in de strandkiosk is verzorgd en lekker. ’s Middags eten we nog enkele overschotjes van het ontbijt. Daarna keren terug naar Kiel om in te schepen in de Color Line ‘Magic’.
Wat een schip!! 15 verdiepingen (bereikbaar voor de passagiers) hoog, we slapen op het tiende verdiep in kamer 10733. Mooie kamer en badkamer. Veel volk aan boord, onder andere een bus uit Deinze. De Color Line ‘Color Magic’ heeft de Color Line ‘Color Fantasy’ als zusterschip. Volgens Wikipedia is de ‘Fantasy’ ietsje groter dan de ‘Magic’, voor ons lijken het eeneiige tweelingen, we merken geen verschil. Er zijn 2975 bedden verdeeld over 1016 kajuiten, daarnaast kunnen er ook 550 wagens op de onderste dekken.
In het begin is het zoeken naar een ligstoel op het zonnedek achteraan, tegen de avond is er veel plaats. Vooraan op dek 15 is een ‘Observation Lounge’ waar we een koffie drinken. De prijs valt mee, 5.20€ voor twee koffies. Het avondmaal is voorzien in ‘Grand Buffet’ op voordek 6, het loont de moeite. De lekkere Italiaanse wijn kost ongeveer 60€. Na het eten gaan we terug naar het zonnedek, het is er ideaal zitten in het zonneke. We varen ondertussen langs de Deense kust. Als het te fris wordt drinken we nog een biertje en een fruitsap in de ‘Observation Lounge’. En dan onze kajuit in, ’t was een mooie dag. We reden vandaag slechts 30 km, de overtocht van Kiel naar Oslo is ongeveer 750km.
Ik word een eerste keer wakker op natuurlijke wijze om 5h en dan opnieuw om kwart voor zeven. Lekker geslapen in onze kajuit van de Color Magic.
Het ontbijt is ook in de ‘Grand Buffet’ op dek 6, ’t is dik in orde. Daarna nemen we opnieuw een kijkje in de “Observation Lounge”. De boot laveert tussen de verschillende eilanden voor de kust van Oslo. Heel wat snelle boten varen haaks in het kielzog van de Color Magic en maken de gekste sprongen. Het ontschepen gaat vlot, daarna schuiven we nog een half uurtje aan voor de ‘customs’ en dan kunnen we op weg naar Geilo.
Eens we Oslo zijn buitengereden gaat het verkeer vlot. In de miniprix van Hønefoss kopen we kersen, appelen en bananen en dan rijden we verder tot een mooie parking aan de rand van een meer langs de E16/RV7. Rond 15h00 drinken we in Gol een koffie, het duurt wel zeer lang vooraleer we besteld geraken. 50 NOK voor twee koffies.
Op weg naar Geilo houden we nog even halt aan de staafkerk van Torp en vandaar gaat het naar het Dr. Holms Hotel in Geilo Het is een zeer mooi gebouw, de kamer 325 is toch wel wat uitgeleefd. Overal in het hotel hangen zeer mooie schilderen en staan er antieke kasten en andere meubelstukken. Het is zeer druk in het hotel, hele busladingen Spanjaarden en drukdoende spleetogen worden er aangevoerd.
Noorwegen heeft waarschijnlijk de zuiverste lucht ter wereld, toch dragen onze Aziatische vriendinnen steevast hun monddoekje. Vanaf maart 2020 zal blijken dat dit geen slecht idee is. Op onze verschillende (wereld)reizen is het ons opgevallen dat je zelden Aziatische mannen met een monddoekje ziet.
Het avondeten is in buffetvorm, er is vooral veel keuze aan koude gerechten. We reden vandaag 230km, het weer was bewolkt.
Na het uitgebreide ontbijt in Dokter Holms hotel, Geilo rijden we naar de Hardangervidda, de grootste hoogvlakte van Europa. Er ligt nog bijzonder veel sneeuw op deze mooie pas. Waar de sneeuw al gesmolten is staan de struiken er nog kaal en droevig bij. Rond 11h35 stoppen we aan de Vøringfossen waterval. Het is een mooie waterval maar zo zijn er nog veel. Het is nu zeer koud, ongeveer 1°C en er valt wat sneeuw.
Rond 12h30 stoppen we aan het Hardangervidda Natursenter, in Øvre Eidfjord. We gaan voor een koffie en een broodje zalm. Kost ons 214 NOK (20 Euro). De koffie in Noorwegen is niet slecht en het zijn altijd grote tassen, koekjes zijn er niet bij. Bijna overal in Noorwegen betalen we 50 NOK voor 2 koffies, dit is een kleine 5 Euro.
Daarna rijden we verder via Eidfjord tot Kinsavirk op de weg naar Odda. Onderweg zien we iets wat we nog nooit gezien hebben, namelijk een rotonde in een tunnel. We keren terug en stoppen aan de Hardangerbrua (Hardangerbrug) waar het helaas begint te regenen. Het blijft beperkt tot een paar druppels en we rijden vanuit Eidfjord een eindje richting Sima Kraftwerk en nog verder tot de weg naar Rike-Ragna. Einde van de wereld hier dus keren we terug tot in Eidfjord. In Vik Pensjonat drinken we een koffie.
Daarna keren we terug naar Geilo, de Hardangervidda ligt nu mooi in de zon. Soms is er een beetje mist en valt er wat sneeuw. In Geilo tanken we en halen geld af in een bankautomaat. In Noorwegen is het op zondagavond ‘happy hour’ aan de tankstations, de brandstof is er dan merkelijk goedkoper dan op de andere dagen. Dit verklaart de lange wachtrijen op zondagavond aan de tankstations.
Het “Middag” (Noors voor diner) is net als gisteren buffet, we nemen er een fles Argentijnse wijn bij. Moet kunnen op vaderdag. We reden vandaag 266km en hadden alle soorten weer: zon sneeuw en regen.
Rustig ontbijt in Dr. Holms en dan inpakken, de autoruiten kuisen en uitchecken. Vandaag rijden naar het Eikum Hotel, in Hafslo. Eerst keren we via baan 7 terug richting Oslo, vanaf Hagafoss volgen we de baan 50. Rond 10h30, in Strandavatnet, worden we opgehouden voor asfalteringswerken. Very strange, eerst moeten we langs de kant van de weg wachten en daarna komt er een werfauto met lichtbord waarop staat dat we hem moeten volgen tot op het einde van de werf.
Rond 11h30 verlaten we even baan 50 om halt te houden in Østerbø Fjellstove voor twee koffies die zoals bijna overal in Noorwegen 50 NOK kosten. In de zaak staan een massa opgezette dieren waaronder een paar bruine beren en een enorme rechtopstaande ijsbeer. Tussen haakjes, een fjellstove is letterlijk vertaald een berghut.
Daarna terug verder op baan 50. Na nog enkele fotostops komen we in Aurlandsvangen waar we wat broodjes, kersen en ‘birkebeiner fenalar’ kopen. Na lang opzoeken blijkt ‘birkebeiner fenalar’ op beukenhout gerookt schapenvlees te zijn. ’t Heeft gesmaakt!
We nemen de niet de 24 km lange Lærdalstunnel, tussen haakjes de langste autotunnel ter wereld. We kiezen de ‘Aurlandsvegen mountain road’ ook Aurlandsfjellet genoemd. Aan het Stegastein viewpoint is er een prachtig uitzicht op de Sognefjord, de derde langste fjord ter wereld. We eten er onze broodjes op en rijden dan verder tussen metershoge sneeuw. Prachtig, dit is waarschijnlijk de mooiste bergpas die we ooit gereden hebben.
Met de ferry Fodnes – Manheller en nog een paar tunnels op baan 5 komen we in Kaupanger en rijden we verder naar Hafslo. Het is een beetje zoeken om het hotel te vinden, madame GPS liet een steekje vallen.
Het Eikum Hotel, Hafslo is sober, ‘s avonds eten we er champignonsoep, rijst met kipfilet en rauwe groenten. Als dessert krijgen we lekkere pudding. Er zijn slechts drie koppels aanwezig, een koppel uit Brugge, een Nederlands koppel en wijzelf. Voor het avondeten boek ik voor morgen de ferry van Kaupanger naar Gudvangen. Vandaag reden we 211km, het weer bewolkt tot zonnig.
Opstaan om 6h want we moeten tijdig in Kaupanger zijn. Eerst de krant lezen op de tablet en dan om 7h30 ontbijten. Het ontbijt is in buffetvorm, niet slecht. Typisch in Noorwegen: kaas snijden met de kaasschaaf.
We zijn tijdig in Kaupanger en kunnen bijna meteen de ferry op. Er is veel volk op de boot: de Columbianen uit Geilo en ook een blik Jappen (of zoiets). Deze laatste vinden hun plezier in de meeuwen die in duikvlucht stukjes brood uit hun handen pikken.
Het is een mooie boottocht van ongeveer drie uur door de Sognefjord van Kaupanger naar Gudvangen. Na de boottocht rijden we verder op de E16 tot in Stalheim. We rijden via de Stalheimsvegen naar de Stalheimskliva. Het is een enorm steile eenrichtingsweg, één van de steilste van Europa. Een spleetoog slaagt er in om met zijn gehuurde bestelwagen in de verboden richting naar boven te rijden.
Een eindje verder in Oppheim kopen we in een Joker winkel kaas, ciabatta brood, kersen en appels.
Langs de zeer mooie weg 13 rijden we naar Vangsnes waar we voor 115 NOK de ferry naar Hella nemen. Van Hella rijden we via Sogndal terug naar Hafslo. We rijden door een zeer mooie omgeving, er ligt nog veel sneeuw, kabbelende beekjes en een stralende zon.
Avondeten in het hotel: preisoep, gekookte aardappelen met warme groenten en zalm. Dessert: lekkere pudding met fruitcolli. Het was een prachtige dag met zeer mooi weer. We reden 171 km.
Vandaag verlaten we het Eikum Hotel, Hafslo, morgen zien we de Bruggelingen terug. Het weer is vandaag maar zus en zo, lichte motregen. In de namiddag zal de zon er voorzichtig doorkomen.
In de motregen rijden we via de E39 richting Skei. Nabij de Bøyabreen drinken we een koffie met gebakje in de Braevasshytta met uitzicht op de Bøyabreen gletsjer. Een paar tunnels verder, ze hebben hier enorm veel tunnels voor zo weinig verkeer, stoppen we aan de Eidsfossen kraftwerk. Niets speciaals maar ’t is ’t moment voor een appeltje.
We rijden verder naar de ferry Anda – Lote (99 NOK) en nemen dan de panoramaweg Fv698 richting Stryn. Een zeer mooie weg.
In Blakset Kai verlaten we de Fv698 voor een fotostop aan de Innvikfjorden.
In Stryn, een vrij groot dorp/stadje, worden de traditionele zichtkaartjes gekocht. Oma gaat ook voor een ijsje en ik voor een Pølser in een sandwich. Lekker!! Nog een wistjedatje: Noorwegen is het grootste worstland ter wereld per hoofd van de bevolking.
Langs de totaal verlaten weg 15 rijden we naar het Hjelle hotel. Het is een zeer mooi hotel met zeer vriendelijke uitbaters. Het diner: uiensoep, keuze tussen zalm of lam (wij kiezen zalm) en een dessertje met rabarber en rijstcrème. Het weer was bewolkt met soms wat motregen, we reden vandaag 209km.
Douche: de badkamers die we tot nu toe gehad hebben zijn klein en niet zo goed uitgerust, maar het lukt. Overal, ook in de openbare toiletten, komt de vloeibare zeep uit een houder.
Na het prima ontbijt, buffet net zoals in vorige hotels, rijden we richting Stryn. In Stryn tanken we en rijden dan richting Olden. In Olden slaan we links af op de weg FV 724 naar Briksdalbre. De tolweg kost 50 NOK te betalen aan een automaat. Daarna rijden (klimmen) we verder tot op de parking van de autobussen en vandaar is het een uurtje stappen tot de gletsjer. Wie dit niet ziet zitten kan mee met de Trol Car. De gletsjer is helaas niet zo spectaculair.
Een wafel met frambozenconfituur smaakt. Daarna rijden we naar Loen en nemen nu de FV 723 naar de Kjendallsbreen. Op het einde is er een tolweg, de 40 NOK moeten we in een brievenbus te stoppen en een betalingsbewijs nemen. Wee uw gebeente als je vergeet te betalen!!
Het avondeten is erwtensoep, rundsvlees met pellepatat en panacotta als dessert. Daarna nog even bellen naar Katrien, ze is moe maar tevreden na haar eerste werkdag in Merelbeke. Het weer was bewolkt, tegen de avond komt de zon er door.
Opstaan om half acht, ik ben nog moe. Het wordt hier ’s nachts absoluut niet donker. Leuk om dit eens mee te maken maar het mag toch niet te lang duren.
Na het ontbijt vertrekken we richting de bekende bergpas Dalsnibba, helaas is er veel mist en is er niets te zien van de naar het schijnt zeer mooie bergpas. Zonde van de 110NOK. Dan maar verder naar Geiranger, eerst een beetje rondkijken en een koffietje drinken. De mist is ondertussen verdwenen, tijd voor een picnic.
Daarna nemen we de ferry van 12h30 heen en terug naar Hellesylt. Kost ons 660 NOK, achteraf hoorden we dat afbieden mogelijk is. Het is een leuke boottocht maar we hadden iets meer verwacht van de Geirangerfjord.
Na de boottocht nemen we met de auto de baan 63 richting Eisdal. Het is een weg met veel haarspeldbochten met telkens een zeer mooi uitzicht op de Geirangerfjord. Op het hoogste punt van de klim bevindt zich het fantastische uitzichtpunt Ørnesvingen. Na een fotostop rijden we verder tot aan de ferry van Eidsdal, het begin van de Trollenweg. Het is al te laat om nu nog verder te rijden dus keren we, met nog een paar fotostops, terug naar ons hotel.
’s Avonds is er carpaccio, gerookte beenhesp met warme groenten en warme appeltaart met een bolleke ijs.
Ondertussen is de zon dan eindelijk boven water gekomen en maken we nog een wandeling in de tuin. Nog even de kids aan de telefoon (ze vieren midzomer bij Katrien) en de kaartjes naar de thuisblijvers schrijven. We reden vandaag 162km.
Prachtig weer vandaag. Inpakken in Hjelle hotel, we hadden het er zeer goed. Daarna nog wat foto’s nemen en dan rijden we richting Lom. Andermaal een prachtige weg, de sneeuw is nu aan het wegsmelten. De reflecties op het water zijn zeer mooi, we houden dan ook veel fotostops.
In Lom is het jaarmarkt of zoiets, wij drinken er eerst een koffie en nemen daarna een kijkje rond de staafkerk. Vooraleer te vertrekken doen we nog wat boodschappen. Daarna rijden we richting Sogndal, we passeren ons hotel maar het is nog te vroeg om al in te checken. Een eindje verder picknicken we en rijden dan verder in het besneeuwde landschap. Mooi! We zien veel langlaufers en drinken een koffie in de hytte Krossbru.
We rijden nog een eindje verder gereden en keren tenslotte terug naar het Elveseter Hotel, Bøverdalen. Het is een zeer oud hotel, overal hoeken, kanten en trappen. Ze hebben net als alle vorige hotels veel antiquiteiten en mooie schilderijen. Het is zeer druk in Elveseter, zeker twee bussen en ook verschillende Vlaamse koppels.
We eten in ons hotel bloemkoolsoep, varkensgebraad en worst en als dessert crème brulé. Vroeg gaan slapen in ons mooi maar zeer klein kamertje 530. Om 2h ’s nachts piske gedaan, precies of de zon begon al een beetje te schijnen. We reden vandaag 216 km.
Na het ontbijt, buffetvorm met niet zoveel keuze, inpakken en vertrekken richting Oslo, 386 km verder. In het begin is het zeer zonnig, in de namiddag vallen er een paar druppels. Om 14h45 gestopt in Valdresporten voor een smörrebröd met garnalen, en daarna een ijsje. Een leuke afspanning met andermaal heel wat antiek.
Rond 17h rijden we in de regen Oslo binnen, ons hotel Scandic Holmenkollen Park hotel, Kongeveien 26, 0787 Oslo, ligt hoog boven de stad nabij de springschans. De kamer is prima, de mooiste van onze reis. Na het inchecken rijden we opnieuw de stad in opzoek naar Aker Brygge. Parkeren in Oslo is gemakkelijk maar wel verschrikkelijk duur. Het is rustig en kil in deze moderne buurt, we zoeken een goed restaurant en belanden uiteindelijk bij Bistro Albert in AkerBrygge. Het eten is zeer lekker. Oma neemt asperges als voorgerecht en ik ‘moules marinés’. Als hoofdgerecht kiezen we gegrilde zalm met dragonsaus en frietjes in een metalen mandje. Als dessert ‘petitfours’, niet dezelfde koekjes als bij ons maar wel lekker.
Het regent nog steeds dus snel terug naar het Scandic Holmenkollen Park hotel. De rit van het hotel naar het stadscentrum en terug kost ons heel wat aan wegentol.
We reden vandaag 386 km.
Het ontbijtbuffet is zeer uitgebreid, daarna inpakken en uitchecken uit Holmenkollen Park Hotel, Kongeveien 26, 0787 Oslo.
We wandelen langs de springschans, er zijn verschillende biatlonatleten aan het oefenen. Helaas begint het opnieuw te regenen en er zijn zelfs een paar hevige donderslagen tijdens het inchecken op de Color Fantasy.
De boottocht van Oslo naar Kiel met de Color Fantasy is fantastisch, avondeten met met een lekkere fles wijn in Grand Buffet. We blijven daarna lang zitten in de Observation Lounge en genieten ook van de mooie show in het theater.
Aankomst in Kiel om 10h, rond 10h30 verlaten we het schip Color Fantasy.
Eerst tanken we in Kiel en dan volgen we de raad van Nordic, namelijk de baan richting Lubeck nemen. Helaas, er is een ongeval gebeurd en we moeten na een tijdje de autosnelweg verlaten, heel wat binnenbanen nemen en uiteindelijk toch de klassieke autostrade naar Hamburg nemen.
De doortocht van Hamburg verloopt in tegenstelling tot de heenreis vlot en eens daar voorbij gaan we goed vooruit. Na 251 km (rond 14h) eten we een groetenbordje in Wildeshausen-Nord, na 450 km zijn we in Nederland. Daar is heel wat file maar we staan nooit stil.
Via Eindhoven rijden we naar Antwerpen waar het nog zeer druk is. Om 19h45 zijn we thuis na een rit van 746 km.
Einde van onze eerst reis door Noorwegen. Voor herhaling vatbaar. Zie onze reizen: 2017 ‘Naar de Noordkaap’ en ‘2018 Hurtigruten’
We reden vandaag 746 km, in totaal hebben we ongeveer 3500 km gereden. Het weer was zeer wisselvallig. Deze reis kostte ons in 2015 ongeveer 4400 Euro.